Necla DALAN
Servotel, dünyanın önde gelen lüks otelcilik danışmanlarından. Bir otelin inşaat ve tedarik hariç konsept belirlenmesinden kurgulanmasına, tasarımın yönetilmesinden markalandırılmasına kadar tüm aşamalarında yer alıyor. 1984’te Londra’da kuruldu. Şu anda 18 ülkede proje geliştiriyor. Şirketin kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Ömer İsvan, “Bizim ana işimiz konsept belirleme, kurgulama ve analiz yapmak. Yarının tüketim taleplerini ve türlerini görebilmek“ diyor.
BELLAGIO’YA DA TRUMP’A DA DANIŞMANLIK YAPTI
Servotel, Las Vegas’daki Bellagio Hotel’e de danışmanlık yaptı, Bodrum’daki Mandarin Oriental‘e de… İstanbul’daki Mandarin Oriental Bosphorus’da da onun imzası var, Tersane İstanbul’da da. Trump ile de çalıştı, Bakü’deki Four Seasons’ta da vardı.
Servotel, şu anda Türkiye’de 12 lüks projes üzerinde çalışıyor. Bunlardan biri Bodrum’daki Bulgari Hotel. Bodrum’da toplamda dört tane 5 yıldız üstü proje var. Antalya’da da dört proje hayata geçirilecek. Ankara, İzmir ve İstanbul’da da projeler yürüyor.
İGA’YA YÜRÜME MESAFESİNDE 500 ODALI HILTON PROJESİ SÜRÜYOR
Servotel’in İstanbul’daki büyük projelerinden biri havaalanı dışındaki tüm master planlarıyla fizibilitesini yaptığı İGA’ya yürüme mesafesinde olan mega bir Hilton oteli. Bu otel 500 odalı olacak.
Bugüne kadar 450 uluslararası markayla kontrat yapan şirket, şu anda yurt dışında da önemli projelerle gündemde. Örneğin Sardunya’da 2,5 milyon metrekarelik bir şehir kuruyor. Bahamalar’daki bir projede ağır jetlerin bile inebileceği, gerçek gibi görünen suni çim pist yapılıyor. Marbella’da 250 dönüme yayılmış aristokrasiye ait evler ultra lüks projeye dönüştürülüyor.
Bir grup gazeteci Servotel Yönetim Kurulu Başkanı Ömer İsvan ve Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ayla Heyfegil ile bir araya geldik. Dünyada ve Türkiye’de turizm sektörünü, trendleri konuştuk. Türkiye’de Kültür ve Turizm Bakanlığı artık turist başına harcama yerine gecelik harcama rakamlarını açıklıyor ama dünyada turist başına harcama da hesaplanıyor. Ömer İsvan bu rakamlara da değindi ve Türkiye’nin turizmde neler yapılabileceğini, gelirlerin nasıl artırılabileceğini de aktardı. İşte İsvan’dan satır başları:
TÜRKİYE’NİN TURİZMDE ISKALANMASI MÜMKÜN DEĞİL
Türkiye’de yatırım yapmak isteyenler var. Zaten Türkiye’nin ıskalanması mümkün değil turizmde. Ama Türkiye ortamında yatırım yapmak diye bir faktör var. Hakikaten Türkiye’nin makroekonomik verileri ikinci sırada. Dalgalanmalar, istatistikler ikincil. Birinci konu yatırım rejimi. Yatırım rejimi hukuk ve ölçülebilir, yönetilebilir bürokrasi istiyor. Bunları aşarsak hakikaten yatırımcı gelir. Şu anda yatırım yapanlar cengaverler.
TÜRKİYE 960 DOLARLARDA, ZAVALLI FRANSA 640 DOLARLA BİRİNCİ
Kişi başına turist harcamasında bugün Türkiye 960 dolarlarda. Zavallı Fransa 640 olarak görülüyor! Ama turizmde aslında Fransa birinci. Çünkü bizdeki durum ters piramit. Bizde kitlesel turizm var. Bunu büyük büyük otellerde yapıyoruz. 960 doların içinde uçak paraları da var. Fransa’ya insanlar sınırdan kendi arabalarıyla gelebiliyor. Mesela İtalya’da büyük otel yok, ağırlık butik otellerde. Konsept ve kurgu lazım.
EFORSUZ DEĞER YARATMA DÖNEMİ BİTTİ
Artık turistin artık içinde yer almak istediği şey event’ler yani etkinlikler. Mesela Davos bir destinasyon… Günlük ücreti 300-350 euro. Ancak ekonomik forum sırasında yani iki hafta boyunca gecesi 5 bin euro. Kimse de itiraz etmez. İki hafta bitince tekrar 300 euro’ya düşer. Bu markalaşmış bir etkinlik. Dünyanın en büyük lüks destinasyonlarından Costa Esmeralda sosyal bir etkinlik, buluşma yeri ve temmuz-ağustos aylarında herkes orada… Dolayısıyla eforsuz değer yaratma dönemi bitti. Mısır’da Sfenksin, piramitin, Luxor’un üstüne çalışmaya gerek yok. Türkiye’de bunlardan 500 adet var en az, İstanbul var. Bunlar dünya mirası. Bir de efor sarf etsek Türkiye nereye gelir tahmin etmek mümkün değil.
”BODRUM’DA 1255 DOLARLIK İLK FİYATI BİZ BELİRLEDİK”
Mandarin Bodrum bir milattır. Çünkü vizyonu ortaya koyduğumuzda yatırımcılar da bankacılar da önce anlamadı. Bodrum’daki 5 yıldızlı otellerin fiyatları 255 euroydu biz 1255 euro dedik. Çünkü orayı Bodrum oteli olarak değil, Akdeniz oteli olarak tasarladık. Yakındaki müşteriler yerine rakiplere odaklandık. Çevre otellere göre değil rakip setine göre fiyatlandırma yaptık. Akdeniz’de lüks arzı çok azdı. Bodrum Mandarin bunu sağladı.
Dünya turizmi çarpan etkisiyle 30 trilyon dolarlık bir büyüklüğe sahip. Çarpan etkisi olmadan 8-8.5 trilyon dolar. Dünya savaşlarından sonra tüm dünyayı aynı anda etkileyen şey pandemi oldu. Pandemi sonrasında tüm istatistikler altüst oldu. Pandemi öncesini yüzde 98-99 yakaladık. Aradan sıyrılan lüks oldu. Pandemi sonrasında ortalama yüzde 3-3.5 olan büyüme lükste yüzde 10’larda gidiyor.
TEKNOLOJİ ZENGİNLERİ LÜKSTE YAŞI GENÇLEŞTİRDİ
Lüksü tercih eden turistin yaş ortalaması 40’la 60 arasındadır. Hızla yükselen, unicorn olan teknoloji şirketlerinin sahipleri ilk defa bu alanda harcama yapmaya başlayan lüks turistin yaşını düşürdü. Dot.com zenginleri ve sınıf atlamak, birkaç gün de olsa lüksü deneyimlemek isteyenlerin olduğu segmentler büyüyor. Z kuşağı yüzdesel olarak bir numaraya oynuyor. Parasının çoğunu seyahate harcıyor.
MACAO, LAS VEGAS’I KATLADI
1990’larda biz Vegas’ta Bellagio Oteli’nin danışmanlığını yaparken, o zaman Las Vegas’ın cirosu 7,1 milyar dolardı. Macao’da o dönemde turizm cirosu 1,2 milyar dolardı. Şimdi Vegas 8-9 milyar dolar bandına geldi. Macao ise 32 milyar dolar civarına ulaştı. Çin, bu durumdan rahatsız; Hong Kong’ta olduğu gibi vergisel anlamda Macao’nun cirosunun yüksek olmasından hoşnut değil.
patronlardunyasi.com